Shopverslaafd? Ik?!

Shoppen is leuk, gezellig en soms ook nodig. Het is fijn om een nieuw kledingstuk of accessoire aan te schaffen, de nieuwe collecties in winkels te bekijken en om thuis van je nieuwe aankopen te genieten. En er zijn veel webshops met leuke, hebberigmakende artikelen waardoor je na sluitingstijd van je favoriete winkels thuis nog eens door kan gaan. Ja, als het kon zou je iedere dag wel willen shoppen en je herkent je een beetje in Becky Bloomwood, de shopverslaafde uit Shopaholic. 

Maar wanneer ga je hier nou te ver in? Wanneer is iemand nou écht shopverslaafd?


Dit zijn een aantal kenmerken:
·         Je kunt je niet verzetten tegen de drang iets te kopen.
·         Voordat je shopt neemt de spanning toe.
·         Je hebt een opgelucht gevoel na de aankoop.
·         Je koopt steeds duurdere spullen.
·         Je verstopt aankopen voordat anderen ze zien.

En, herken je jezelf hierin? Ik stiekem wel, vooral in de eerste 3 kenmerken… Maar kampen met een koopverslaving doe ik niet, ik heb me immers nog nooit in de schulden gewerkt en als het écht moet, weersta ik mijn koopdrang wel. Dit zijn dus ook nog belangrijke kenmerken van koopverslaafd zijn.

Als je denkt dat je jouw koopgedrag (soms) niet goed in de hand hebt en je jezelf herkent in de genoemde kenmerken, is het verstandig te kijken naar de redenen waarom je koopt. Ga je shoppen omdat je jezelf eenzaam voelt? Of heb je misschien het gevoel dat je jouw geluk kunt afkopen met spullen? Als je iets koopt, geeft het je een gevoel van opluchting, beloning, tevredenheid… maar al vlak daarna is het gevoel weg. En om het weer terug te krijgen, moet je weer meer gaan shoppen.

Ook zijn er kopers die hun lage zelfbeeld op proberen te krikken door te kopen. In al deze gevallen wil je jezelf troosten door spullen te kopen. Er zijn ook kopers die gefixeerd zijn op aanbiedingen scoren of juist heel impulsief zijn en er zijn kopers die al deze drie eigenschappen hebben.

Als je denkt serieus een koopverslaving hebt, kun je het beste hulp gaan zoeken. En voor de troostkopers: werk aan je zelfvertrouwen en probeer jezelf op een andere manier te troosten, door bijvoorbeeld op een sport of cursus te gaan. 

Ik heb ook nog een aantal tips voor de lichte verslavingen, die bijna ieder modeminnend meisje dat van shoppen houdt, wel heeft.

·        - Bedenk van te voren wat je wilt gaan kopen door te inventariseren in je kledingkast. Maak dan een soort ‘boodschappenlijstje’ wat je meeneemt als je gaat shoppen

·         - Als je op het punt staat om iets te kopen, bedenk dan waarom je het wil hebben. Als je het niet écht nodig hebt, probeer dan je koopdrang te weerstaan

·         - Zet een deel van je inkomsten op een spaarrekening. Vind je sparen moeilijk, houd dan het doel in je achterhoofd waarvoor je wilt gaan sparen

·         - Neem je portemonnee niet mee naar bijvoorbeeld je school of werk. Dan kom je ook niet in de verleiding om in je pauze of op de terugweg eventjes te gaan shoppen

·         - Zoek dingen die je in plaats van shoppen kunt gaan doen. Ga sporten, begin een blog, lees een leuk boek, ga lekker koken, ga een film kijken met vriendinnen, etc.

·         - Voor de echte shopping-diehards: verstop je pinpas/portemonnee of laat hem bewaren door iemand die je goed vertrouwt

Veel succes!

Geschreven door: Charley

6 opmerkingen:

  1. Leuk geschreven, shoppen is ook een van mijn grootste hobby's maar ik ben niet verslaafd. Ik denk best wel goed over aankopen na, vind ik. Al heb ik een periode gehad dat ik shopte, omdat ik wilde shoppen, niet omdat ik iets wilde of nodig had.

    Btw, de titel klopt niet helemaal! Er staat schopverslaafd ^_^

    BeantwoordenVerwijderen
  2. whaha ik dacht ook al , Schopverslaafd? :O
    Leuk artikel ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Haha, ja ik dacht ook al: Schopverslaafd? Leuke typfout xD

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Omg volgens mij ben ik shopverslaafd xD

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...