Auteur aan bod: Paolo Giordano

Bij de meeste mensen gaat er nog geen lichtje branden als de naam Paolo Giordano genoemd wordt. Toch is hij het noemen zeker waard: hij is namelijk de auteur van de bestseller La solitudine dei numeri primi, oftewel De eenzaamheid van de priemgetallen. Dit boek is één van de boeken die mij na het lezen echt is bijgebleven. Het prachtige verhaal in combinatie met de bijpassende treurige schrijfstijl heeft mij echt geraakt. Ik was daarom ook verrast dat de auteur nog zó jong en onervaren is.  

Wie is Paolo Giordano?
Paolo Giordano werd in 1982 geboren in Turijn. In plaats van een journalistiek gerelateerde opleiding, zoals veel schrijvers hebben, is hij in 2007 afgestudeerd als natuurkundige op het gebied van quark deeltjes. Maar in plaats van zich verder op de natuurkunde te storten, schreef hij de Eenzaamheid van de priemgetallen, dat in 2009 uitkwam. Meteen werd over hem gesproken als hét nieuwe talent van Italië en het verhaal werd ook internationaal uitgebracht. Ook ontving hij de prestigieuze Italiaanse literatuurprijs Premio Strega. 

Het verhaal
Zijn interesse in wetenschap is terug te zien in De eenzaamheid van de priemgetallen. De titel slaat namelijk op de wiskundige priemgetallen. Dit zijn getallen die alleen deelbaar door 1 en door zichzelf zijn (bijvoorbeeld 3 en 5). Tweelingpriemgetallen zijn priemgetallen die heel dicht bij elkaar staan, maar ze kunnen elkaar nooit raken omdat er een even getal tussen staat (bijvoorbeeld 11 en 13). Hierdoor zijn het eenzame getallen. De eenzaamheid van de priemgetallen beschrijft het levensverhaal van twee eenzame personen. Aan de ene kant staat Mattia: een hoogbegaafde jongen die een ingrijpend geheim met zich mee draagt. Hij is namelijk verantwoordelijk voor de verdwijning van zijn zwakbegaafde tweelingzusje Michela. Aan de andere kant staat Alice: een rijk meisje dat door haar vader gedwongen werd om uit te blinken in het, door Alice gehate, skiën. Alice komt niet voor zichzelf op en dit resulteert uiteindelijk in een ongeluk, waardoor Alice voor altijd mank loopt. Deze gebeurtenissen zorgen ervoor dat Alice en Mattia voor altijd beschadigd zijn. Toch ontwikkelen ze een ingewikkelde vriendschap. Een vriendschap waarbij ze van elkaar houden, maar dit komt door hun karakters niet tot uiting. Mattia denkt daarom dat hij en Alice tweelingpriemgetallen zijn: vlak bij elkaar, eenzaam en alleen, maar ze kunnen elkaar onmogelijk raken. 

Een prachtig verhaal en daarom voor mij een echte aanrader! En voor de mensen die niet van lezen houden: er draait op dit moment een verfilming in de bioscoop. Hij draait helaas nog maar in een paar Pathé bioscopen in Nederland, maar je kunt hem ook bekijken in het filmhuis.

Te koop bij o.a. bol.com
Prijs: € 12,50

Geschreven door Anne V.

4 opmerkingen:

  1. Ik moét dit boek nog lezen.
    Hij lijkt me zo goed!

    Alleen ik wil de film niet zien.
    Ik haat boekverfilmingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Doet de film het boek recht aan? Ik heb het boek nog neit gelezen, wil dat wel gaan doen, maar ik heb ook niet altijd goede ervaringen met boekverfilmingen. Hoewel ze minder erg zijn als je het boek pas daarna gaat lezen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb gehoord dat de film veel minder goed is dan het boek, dus ik zou zelf voor het boek gaan;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het boek heb ik voor de kerst gekocht, daar ga ik nu in het nieuwe jaar heel snel in beginnen! En daarna uiteraard de film kijken! :)

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...