De goede eigenschappen van Citroen!

Citroen is niet iets wat ik standaard in huis heb, maar als ik iets wil gaan maken waar ik citroensap voor nodig heb dan haal ik er weleens een bij de supermarkt. Je kunt er heerlijk mee koken, of gebruiken tijdens het bakken. Maar citroen kun je ook voor beauty doeleinden gebruiken. Lees verder om te zien hoe multifunctioneel een citroen kan zijn!


Citroen is rijk aan antioxidanten en aan vitamine C en is daarom uitermate geschikt als beauty tool voor zowel binnenuit als van buiten. Het is goed voor de huid en bloedvaten door het hoge vitamine C gehalte en heeft tevens een oplichtende eigenschap.

Hoe kun je citroen gebruiken voor je gezicht? Voor een onzuivere huid kun je 6 druppels citroensap oplossen in een glas met gekookt water, wachtten tot het genoeg is afgekoeld en dan kun je jou gezicht hiermee spoelen.
Je kunt er ook verschillende gezicht maskers mee maken, bijvoorbeeld door het te mengen met kwark, honing en olie. Vervolgens smeer je dit mengsel op je gezicht en laat je het zo'n 20 minuten intrekken. Daarna spoel je het grondig van je gezicht en zul je zien wat je huid ervan opkikt!

Voor witte tanden wrijf je dagelijks met de schil van een citroen over je tanden en na enkele weken zouden je tanden witter zijn.

Heb je een ruwe huid? Denk aan bijvoorbeeld je ellebogen, snijd dan een citroen in tweeën en steek elke elleboog enkele minuten in een halve citroen. De huid zal hierdoor zichtbaar zachter worden.

Ben je gestoken door een insect? Nu de zomer eraan komt een erg handige tip. Als je gestoken bent heb je enkele druppels citroensap nodig op een watje en hiermee dep je op de beet. Een tip om niet met een hele citroen op zak te hoeven lopen is om een doordrenkt watje met citroensap mee te nemen in een plastic zakje en deze eventueel in de koeltas te bewaren.
Of wat dacht je van je haren zelf oplichten doormiddel van een citroen? Gebruik hiervoor het sap van een hele citroen en voeg hier een scheutje water aan toe. Na het wassen van je haren verdeel je het over je haar. Vervolgens heb je de zon nodig om je haar daadwerkelijk op te lichten, ga dus lekker in het zonnetje zitten en je zult het resultaat zien! Doe dit alleen als je al blond haar hebt, deze tip is dus niet geschikt voor de bruin- , rood- en zwart harigen onder ons.

Citroen helpt ook tegen broze nagels. Maak hiervoor een vingerbadje door enkele druppels citroensap met lauw water te mengen en laat je nagels hier ongeveer 10-15 minuten in weken. Je nagels gaan hierdoor glanzen en zullen sterker worden. Ook als je nagels verkleurd zijn door gekleurde nagellak is dit badje ideaal. Voor diegene die een badje te tijdrovend vinden, je kunt ook de met een citroenschil over je nagels heen wrijven.

Ook door het innemen van citroensap wordt je huid mooier, er wordt zelfs beweerd dat het een spijsvertering bevorderende werking heeft en dat het je suikerspiegel in balans houdt. Daarom is het misschien raadzaam om citroensap eens vaker in je eten of drinken te verwerken. Denk daarbij bijvoorbeeld aan pikante kip met chili saus met citroensap, aan citroen salade-dressing, aan sinaasappelsap met een vleugje citroen of aan zwarte thee met een schijfje citroen. 

Zelf drink ik tegenwoordig een citroen-honing thee. Deze maak ik door een schijfje citroen in een theeglas te doen, hierbij doe ik een theelepel honing (naar eigen smaak) en vervolgens kokend water erover. Even goed roeren en dan heb je een heerlijk verfrissend, maar warm drankje.
 
Waar gebruiken jullie citroen voor? 

7 opmerkingen:

  1. Wat een handige tips! Ik gebruik eigenlijk nooit citroenen. Zou het echt je tanden bleken?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Alyssa
    Ik heb het zelf nooit geprobeerd, ik hou het wel bij whitening tandpasta. Het is namelijk erg zuur en dat is misschien weer niet zo goed voor het glazuur. Maar het is een tip die ik wel vaker gelezen heb dus ik neem aan dat het werkt. En aangezien het oplichtende eigenschappen heeft...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goede tips alleen ik zou dat niet op je tanden doen daar gaat je glazuur kapot van!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Handige tips! Ik wist niet dat citroen zo handig kon zijn :P

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik zou je nagels er niet in weken, het droogt ze uit en maakt ze broos en breekbaar. Ze worden er absoluut niet sterker van.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik doe weleens olijfolie met citroensap, dat werkt goed! En ik zou het juist weer niet in m'n haar doen, daar wordt het super droog van!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. voor een onzuivere huid , kun je het beste een tomaat over je gezicht smeren! dat droogt de puistjes uit.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...