Een klein stukje over middeleeuwse literatuur


Wij moesten met Nederlandse literatuur –het vak op de havo- een paar middeleeuwse verhalen lezen. De officiële stukken zijn voor ons niet te ontcijferen, alles is geschreven in Oud Nederlands (o.a. Middelnederlands). Erg interessant, voor sommigen. Ik denk dat negentig procent van de klas er van over zijn nek ging.
Dat terzijde, ik vond het namelijk wél interessant. Voordat men schreef, waren er natuurlijk al verhalen. Deze waren in de vorm van toneelstukken of liederen zodat je het kon onthouden. Ook was er sprake van rijm. Meestal waren het verhalen met boodschappen in verband met het geloof of iets anders waar men wel een leerdoel uit kon halen. Je moest wel wat aan het verhaal hebben.
Wat denken jullie van de film Koning Arthur? Een verhaal uit de Middeleeuwen  dat nu nog steeds populair is. Van de vos Reynearde, Esmoreit, Beatrijs, de vier abele spelen. Klinkt enigszins bekend.
Veel over het geloof dus. Hier een stukje in de oude taal dat slaat op het geloof:

globistu in crist godes suno
ec gelobo in crist gotes suno
("Geloof je in Christus, Gods zoon?"
"Ik geloof in Christus, Gods zoon!")
(Bron Wikipedia)

Aldus een klein artikeltje om gij toch te interesseren in literatuur dat verder gaat dan ’t Diner of de Mannentester.

Geschreven door: Zora

3 opmerkingen:

  1. Ha leuk! Ik was ook zo'n zonderling die het eigenlijk wel machtig mooi vond, dus je bent niet de enige mafketel. Ik hou gewoon echt van taal en geschiedenis.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Middeleeuwse literatuur heb ik ook gehad op VWO! Vind ik wel tof, lijkt een hoop op fantasy <3 Als je het leuk vindt, zou ik zeker ook Karel ende Elegast lezen - makkelijker te lezen dan die paar regeltjes die jij hebt gepost en best spannend!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Charlotte JA die heb ik ook gelezen! Leuk leuk.
    @Dalaluz Haha wij zijn tof.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...