De bijbel voor wanhopige tieners

Sommige meisjes van rond de twaalf, schrijven lijstjes over uit een bepaalde reeks boeken. In deze serie staan zekere ‘survivaltips’ om het zware leven van een twaalfjarige te overleven. Rondom de tips staat een verhaal geschreven die een voorbeeld kan zijn van een leven van zo’n twaalfjarige. Natuurlijk wel in een aangedikte en dramatische vorm. Het moet wel te verkopen zijn natuurlijk.  


Ik heb het uiteraard over de “Hoe Overleef Ik…” serie. (Of hoe hij na mijn generatie de HOI-serie werd genoemd.) Toen ik twaalf was, bracht de uitgever het eerste deel uit, Rosa was twaalf en ik ook. Schept een band. Eigenlijk zijn mijn leeftijdsgenoten en ik erg gelukkig. De zogeheten Harry Potter-generatie. Het eerste boek tot en met “Hoe Overleef Ik Met Gebroken Hart” heb ik gelezen en ook ik was fan. Maar daarna verloor het mijn aandacht. 

En terecht, de vijf op een volgende boeken waren allemaal ‘met zonder vrienden’ en dan kun je de vrienden vervangen door vriendje en zo maar door. Wat een onzin, verzin iets nieuws. Ondertussen is de zekere Rosa al 22 als ze bij het laatste boek is aangekomen. Echt niet dat zij nog piekert over ‘het vriendje’ en ‘dromen’. Ja, natuurlijk doet ze dat wel. Maar zie het nog maar eens echt volwassen te schrijven voor al die twaalfjarigen. 

Daarop is wat bedacht, namelijk de taalgidsjes. Heb je geen zin in een lang verhaal, maar wil je direct de tips in handen hebben. Deze zijn ook te koop. Alles om je verzameling compleet te maken. T-shirts, petten, handdoeken, pennen en natuurlijk de vriendschapbandjes... zucht.

Maar wat moet je als Francine Oomen. Zij ziet ook de tijd verstrijken. Haar geld raakt op en ook zij moet een boterham verdienen. Haar serie ziet ze voor haar ogen in duigen vallen, maar ze krabbelt op en huppa weer een boek. Ik geef haar geeneens ongelijk. 

Bij dit artikel heb ik geen woord vuil gemaakt aan boeken die verfilmd worden. Eveneens de film van “Hoe overleef ik mijzelf”. Laten we daar maar niet over nadenken.

Geschreven door: Zora

2 opmerkingen:

  1. whaha heel herkenbaar! ik heb ze ook allemaal, maar ze vervelen me nu wel een beetje.
    ook al die producten die er waren.... die hoefde ik al niet eens meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lieke, en maar blijven kopen hè die boeken!
    Want ja: "Ik wil toch weten hoe het verder gaat" ;)

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...