Brazilië, mijn ervaringen

Een 16-dagen lange trip naar Brazilië en een jetlag heeft er voor gezorgd dat ik de site lang niet heb kunnen updaten. Maar nu ik mijn roes heb uitgeslapen en mijn leventje weer op gang lijkt te komen, is het weer tijd voor een aantal leuke updates. Maar uiteraard wil ik enkele ervaringen uit Brazilië met jullie delen.



Zoals ik al eerder heb vermeld heb ik maar slechts een klein stukje van Brazilië gezien, namelijk het gedeelte tussen Natal en Recife met daartussen nog een stukje van het binnenland. 

In Brazilië is een duidelijk contrast te zien tussen arm en rijk, de rijken smijten met geld en zijn met name te zien als toeristen in luxe hotels, de armen moeten hard werken voor een beetje geld en doen dit met name door spullen op straat te verkopen aan toeristen of door in hotels/ restaurants te werken. Het minimum loon voor Brazilianen ligt rond de 250 euro per maand op basis van een 40 uren werkweek, hier schrok ik best een beetje van.
Brazilianen zijn over het algemeen ontzettend veel met hun uiterlijk bezig, zo zie je op  strandboulevards constant hardlopers voorbijkomen. In een apart artikel zal ik dit onderwerp nog wat beter toelichten.

De prijzen van voedingsproducten in supermarkten zijn iets goedkoper dan in Nederland, maar heel erg veel scheelt het niet. Maar bijvoorbeeld cosmetica of andere beauty producten zijn wel twee keer zo duur als in Nederland en moeilijk verkrijgbaar. De apotheken en drogisterijen hebben slechts een klein assortiment, Maybelline is het enige merk wat ik ben tegengekomen na het afstruinen van wel 10 winkels. De markten zijn wel goedkoper, maar van afdingen zijn de Brazilianen geen groot fan (niet vergelijkbaar met Spanje, Turkije of Tunesië).

Wat je overal kunt kopen, zelfs in de kleinste supermarkten, zijn Havaianas. Voor diegene die het fenomeen Havaianas nog niet kennen, het is een bekend slippermerk uit Brazilië wat zelfs in Nederland wordt verkocht. In Nederland koop je Havaianas vanaf 25 euro, terwijl je ze in Brazilië vanaf ongeveer 5 euro koopt. Ik heb zelf een paar voor mezelf en een paar voor mijn vriend meegenomen, en in Euro's omgerekend was ik ongeveer 18 euro kwijt (ik had niet de goedkoopste gekocht). Het schijnt dat de kwaliteit van Havaianas heelerg goed is en dat ze niet snel slijten. In Brazilië had je ze in alle kleuren en modellen te koop.


Engels spreken ze amper in Brazilië, zelfs niet in de toeristische plaatsen, maar met Spaans kom je er ook prima. Dit zien de Brazilianen zelf ook als een probleem voor het aankomende WK dat gehost zal worden door Brazilië.
En dan nog iets over de mooie stranden van Tibau do Sul, deze schijnen de mooiste stranden van Brazilië te zijn. Of het zo is dat weet ik niet, maar ze zijn in ieder geval wel supermooi. Op dit strand zijn geen schelpen te vinden, mooi fijn zand, breed en een geleidelijke afdaling in het zeewater. Als de zon fel schijnt dan hou je het er niet langer dan twee uur uit, maar anders zou ik wel dagenlang op dit strand willen vertoeven. De zee was trouwens best wel heftig, daar was mijn strapless bikini niet tegen bestand (hihi).
 

Hopelijk vinden jullie het leuk om mijn bevindingen over Brazilië met jullie te delen. Als jullie vragen hebben dan hoor ik het graag!

Obrigada!

5 opmerkingen:

  1. Fijn dat je het leuk hebt gehad.
    De laatste foto vind ik prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat was leuk en interessant om te lezen! Mooie foto's! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi verslag.Brazilie is echt een aanrader.Ben zelfs ook al geweest.Noordoost Baia. Super cool, ik heb me uitstekend vermaakt.Heb al heimwee naar Brazil.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...