Boekverfilmingen, top of flop?

De laatste tijd draaien er weer veel boekverfilmingen in de bioscoop (o.a. Haar naam was Sarah, De eetclub en Harry Potter). Ze worden veel bezocht, maar het lijkt ook alsof er een soort van "vloek’’ over de films hangt. Want tsja, het boek is bij voorbaat altijd beter. Ze zijn natuurlijk wel ideaal voor mensen die niet de tijd en zin hebben om een boek uit te lezen, maar wel geïnteresseerd zijn in het verhaal. Ook is het voor de boekenliefhebbers leuk om het verhaal te herbeleven. Maar de kritiek van deze boekenliefhebbers neemt het vaak over. Wat is nou precies het probleem bij boekverfilmingen? 


Het grootste probleem is dat je bij het lezen je fantasie de vrije loop kan laten gaan en het verhaal (inclusief mijn favoriet: het uiterlijk van de personages) op je eigen manier in je hoofd kan laten afspelen. Dit is heerlijk bij het lezen, maar hierdoor voldoet de film eigenlijk nooit aan je verwachtingen. Ook laten ze in de film veel details weg of maken ze een situatie net wat anders. Ik weet niet of jullie dat wel eens meegemaakt hebben, maar als er iemand in de bioscoop naast je zit die bij alles zegt ‘’Dit is anders dan in het boek hoor!’’ is dat best wel irritant. Maar soms betrap ik mezelf er ook op (wel in stilteJ).

Ondanks dat ik weet dat boekverfilmingen bij mij vaak tegenvallen, ga ik er wel vaak heen. Er is toch altijd de hoop dat de film net zo leuk is als het boek of gewoon leuk op een eigen manier. Daarom ging ik vorige week met mijn vriend naar De eetclub, onder het mom van "Het is niet alleen een vrouwenfilm, maar ook een thriller". Eenmaal in de bioscoop ergerde ik me gelijk aan de personages, maar oké misschien zou het verhaal wel goed in elkaar zitten. Ik wachtte op de spannende momenten die er zouden komen. Helaas, ik heb eigenlijk de hele film zitten wachten. De film mist de spanning van het boek en ook de psychologische relaties tussen de personages komen niet goed over. 
 
Maar of ik het nu helemaal gehad heb met boekverfilmingen? Nee, dat niet. Een paar van mijn favoriete films aller tijden zijn namelijk boekverfilmingen! Bridget Jones’s Diary is bijvoorbeeld hét voorbeeld van een goede boekverfilming. De humor, de romantiek en zelfs het kneuterige Engelse sfeertje komt goed over. Ik heb laatst het boek herlezen en ik vind eigenlijk dat de film zelfs beter is dan het boek. 

Ik blijf daarom toch maar naar boekverfilmingen gaan, al moet ik wel proberen om zo min mogelijk verwachtingen te hebben. En wie weet kom ik nog voor positieve verrassingen te staan! 

Wat zijn jullie tops en flops bij boekverfilmingen?

Geschreven door: Anne

4 opmerkingen:

  1. Ik vind het ook altijd lastig. Harry Potter's vind ik nu al bijna niet meer om aan te zien. omdat het hele verhaal zo vernaggeld wordt, niet leuk. Maar visueel is het dan wel weer aardig. Lord of the Rings vond ik prachtig als boekverfilming!

    In de naam van de Roos (Umberto Eco) week ook nogal af van het boek (dat echt veel beter is) maar als film is het op zichzelf best aardig, terwijl daar toch de grootste zonde begaan werd (namelijk het einde veranderen!). Pride & Prejudice, prachtige verfilming weer, en ook Dickens doet het lekker op film!

    Mijn regel lijkt te zijn dat als ik het boek erg mooi vond, ik de film waarschijnlijk niet zal waarderen. Verfilmingen van boeken waar de de kracht & charme juist ligt in het verweven van details en verhaallijnen schieten per definitie te kort. Een boek gaan lezen na de verfilming gaat dan vaak weer prima.

    En soms helpt het om een boekverfilming maar volledig los proberen te zien van het boek (House of the Spirits). Eye candy, inplaats van een echt heerlijke maaltijd. Ik ben nu eenmaal gek op boeken, en tegen mijn eigen fantasie kan geen film op!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vind dat verfilmingen van boeken nog best leuk kunnen zijn :) De boeken zijn natuurlijk altijd wel leuker en beter :D Vind Harry Potter, Twilight en The Chronicles of Narnia wel geslaagd :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Afgelopen zomer zag ik de film Memoirs of a Geisha, pas daarna begreep ik dat het een boekverfilming was en toen ben ik het boek gaan lezen. Nu vulde het boek de film perfect aan en beiden zijn nu favoriet!

    Hoewel het met series (bijvoorbeeld Twiligt/Harry Potter) wat lastiger is, wil ik voortaan proberen eerst de film te zien en vervolgens het boek. Dan voeg je de goede elementen van de film toe aan je eigen fantastie wanneer je het boek leest.. Denk ik dan.. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nee ik houd niet van boekverfilmingen.
    Boeken zijn puurder, echter.

    Na een boek gelezen te hebben heb JIJ je eigen idee erbij.
    Ik las in het begin toen Twilight nog geen hype was, het boek. Geweldig vond ik het.
    Hele eigen interpetatie.

    Toen ging opeens iedereen het boek lezen, oké... Niet leuk.

    Toen kwam die film, gatverdamme. Heel trauma eraan.

    Maar goed, sommige boeken zijn wel mooi verfilmd. Harry Potter bijvoorbeeld.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...