Komkommer

Ik hou van komkommers! Ze zijn lekker om te eten als tussendoortje, of door een salade. Vooral in de zomer is het een lekkere snack als je er een dipsausje langs zet. Maar buiten dat kun je komkommers ook gebruiken als beauty middeltje, komkommers hebben namelijk als goede eigenschap dat ze je  huid verfrissen en zelfs verjongen. En zeg eens eerlijk, wie wil dat niet? Lees daarom de volgende tips over waarvoor je komkommers allemaal kunt gebruiken!


Ben je verbrand door de zon? Dan kan je huid nogal pijnlijk en gespannen aanvoelen, doordat komkommer een verfrissende werking heeft op de huid is dit ideaal om de pijn te verlichten en de huid te verzorgen bij verbranding. Leg daarom schijfjes komkommer op de huid en laat dit zo'n 15 minuten liggen.

Bij vermoeide ogen of zwarte kringen onder de ogen. Dit door een stuk komkommer zo klein mogelijk te raspen of te blenden, het sap is hierbij erg belangrijk dus zorg dat die bewaard blijft. Zeef de stukjes vervolgens (met een zeef of door een katoenen doek) en vang het sap op in een bakje. Vervolgens doop je twee wattenschijfjes in de sap en leg deze op de ogen. Als je alleen de onderkant van je ogen wilt behandelen, knip dan een wattenschijfje doormidden en leg de halfjes onder je ogen. Ga nu lekker in bad liggen of op de bank met een boek en ontspan je. Na een kwartier zie je er weer een stuk frisser uit!


Geen tonic in huis? Gebruik dan de sap van een komkommer door er een wattenschijfje in te dopen en hiermee zo'n vijf minutenlang rustig je gezicht mee te masseren. Je gezicht is daarna totaal verfrist, verzorgd en het zal je poriën verkleinen. Geschikt voor alle huidtypes maar met name erg geschikt bij een vette huid doordat het de talgproductie zal verminderen. Bewaar deze tonic uiterlijk 3 dagen in de koelkast in een gesloten bakje of flesje.

Heb je ruwe handen? Door een plak komkommer tussen je handen te kneuzen en de sap weer in je handen te masseren zullen je handen zachter worden.

Uiteraard zijn er nog vele recepten voor komkommer maskers en tonics, maar daar schrijf ik wel een keer over in een ander artikel. Bij mij ligt dus  tegenwoordig standaard een komkommer in mijn koelkast. En de rest? Dat eet ik gewoon op!

Wat is jullie huis-tuin-en-keuken tip op beauty gebied?

Geschreven door: Steffie

4 opmerkingen:

  1. Handig! Dat van die tonic en ruwe handen wist ik nog niet! Ga ik wel een keertje uitproberen hihi, want ik heb heel vaak last van ruwe handen -.-

    BeantwoordenVerwijderen
  2. m'n vader teelt komkommers,
    koop ze allemaal!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...