Droge huid

Als ik uit de douche kom dan jeuken mijn benen verschrikkelijk! Ik douche misschien redelijk warm (38 graden) en dit is zeker een factor die mijn droge huid nog droger maakt waardoor het gaat jeuken. Ongeacht welke douche creme en body lotion ik gebruik. Ook vanochtend werd ik weer eens knettergek van de jeuk. Maar wat kun je eraan doen?


Water en zeep zijn de boosdoeners. Deze reinigen je huid, maar tegelijkertijd haalt het de essentiele vetten van je huid af. Deze vetten zijn eigenlijk bedoelt om je huid te beschermen, hierdoor verliest de huid zijn beschermlaagje maar ook veel vocht. Wassen met water en zeep is dus niet zo goed voor je huid zoals je in eerste instantie misschien wel zou denken.

Bij de meesten is een droge huid te herkennen aan de schilfers en roodhuid, soms zelfs kloofjes en anderen hebben eczeem achtige uitslag. Indien jou huid echt tekenen van uitslag vertoont dan kun je dit het beste even laten nakijken door de dokter voor een professioneel advies.

Indien je huid door zeep geen huidvetten meer heeft en hierdoor erg droog is, zal de huid zelf extra huidvetten produceren en zo zal het natuurlijk beschermlaagje van je huid weer gerepareerd worden. Het duurt ongeveer een week voordat je huid zichzelf gerepareerd heeft indien de huid met rust gelaten wordt. Dit herstelproces kun je stimuleren door de huid met een beschermende zalf of vette creme in te smeren. Dit doe je minimaal twee maal per dag.

Om van je droge huid af te komen, maar ook nadat je huid weer in balans is, is het belangrijk dat je parfumvrije en hyperallergene huidverzorgingsproducten gebruikt. Deze zijn bij je drogist of bij de apotheek verkrijgbaar.

Nog een aantal tips:
- Douche niet te lang en gebruik altijd lauw water
- Gebruik zachte douchesponzen
- Na het douchen de huid droog deppen, in plaats van droog wrijven
- Smeer binnen drie minuten na het afdrogen je huid in met een bodylotion (parfumvrij en hyperallergeen). Of vlak voordat je stopt met douchen een badolie over je lichaam aanbrengen, dan de overtollige olie afspoelen. Er blijft nog een laagje olie op de huid zitten en je hoeft dan niet na het douchen je meteen in te smeren met bodylotion.

Hebben jullie last van een droge huid?

5 opmerkingen:

  1. Ik doe volgens mij alles wat je niet moet doen als je een droge huid hebt. :P Vandaar dat 's nachts mijn benen zo vaak jeuken in bed haha. Maar ik moet gewoon té warm douchen, als het water net iets te koud is dan kan ik dat gewoon niet hebben op de één of andere manier. Moet lekker warm/heet zijn. Wel zal ik de rest van de tips gaan toepassen, dus deppen ipv. wrijven met een handdoek en bodylotion na het douchen opsmeren (dat doe ik sowieso echt te weinig).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb ook een droge huid en moet me echt altijd in smeren. Misschien helpt het ook niet dat mijn sport zwemmen is maarja ;p

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hey! Ik heb last van hetzelfde! Ik douche ook op 38 graden (wat overigens een volstrekt normale temperatuur is) en mijn benen jeuken ook enorm als ik me niet insmeer. Soms zo erg dat ik mezelf letterlijk openkrab in mijn slaap!
    Wat voor mij heel goed werkt is ELKE AVOND insmeren met body butter van The Body Shop. Het is mischien wat duurder dan een gewone bodylotion, maar het werkt ongelofelijk goed!
    Ik hoop dat je er wat aan hebt ^_^

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb het ook, alleen niet echt de extreme vorm. Ik heb speciale zalf van de dokter voor mijn huid. Ik heb er voornamelijk last van in de winter en dan krijg ik allemaal schrale plekjes op mijn huid en eczeem. X

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb ook een droge huid.. maar ik blijf gewoon warm douchen.. ga echt niet lauw douchen, haha. En als ik ga deppen dan ben ik morgen nog niet droog

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...